Activiteiten

De activiteit van de SOVA beperkt zich tot het financieel ondersteunen van vluchtelingen. De financiële ondersteuning is altijd incidenteel en er wordt ook altijd eerst gekeken of er andere voorzieningen zijn voor ondersteuning, bijvoorbeeld bij de gemeente.

De SOVA hanteert een lijst met vergoedingen voor kleine bedragen en verder kan de SOVA financiële ondersteuning bieden in schrijnende situaties, dit is ter beoordeling van het bestuur. Voorbeelden van giften in schrijnende situaties: vliegticket in het kader van gezinshereniging of legeskosten om verblijfsvergunning aan te vragen voor een in Nederland geboren baby.

In principe geeft de SOVA financiële ondersteuning in de vorm van een gift. Eventueel in de vorm van een lening, bijvoorbeeld ter overbrugging tot een uitkering is ontvangen.

Voorbeelden van ondersteuning:

• Ticket- en visumkosten bij gezinshereniging
  • Kosten openbaar vervoer naar Ter Apel voor melding daar in verband met gezinshereniging
  • Tweedehands naaimachine i.v.m. studie
  • Lening voor studie
  • Legeskosten bij geboorte kind of bij aanvraag verblijfsvergunning onbepaalde tijd
  • Leningen, als huur- en zorgtoeslagen op zich laten wachten
  • Fietsen, reiskosten, cursus, zwemles, sport, schoolreisje
  • MBO-lesgeld: een jonge vrouw volgde een MBO-opleiding en moest toen zij 18 jaar werd lesgeld betalen. Op grond van haar specifieke verblijfsvergunning krijgt zij geen studiefinanciering maar mag zij ook niet werken. Het UAF geeft alleen studiefinanciering voor HBO of universiteit. Ook de gemeente geeft geen ondersteuning.